Jak wykonać audyt SEO?
SEO, czyli optymalizacja strony internetowej pod funkcjonowanie wyszukiwarki, stanowi jedno z najważniejszych i najcenniejszych działań marketingowych. Znajduje zastosowanie zarówno w przypadku biznesów prowadzonych w sieci, jak i tych stacjonarnych, które w internecie budują swoją markę, pozyskują klientów, informują o produktach i usługach. Dowiedz się, jak wykonać audyt SEO krok po kroku!
Audyt SEO – od czego zacząć?
Audyt SEO zaleca się wszystkim firmom, którym zależy obecności strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google, a szczególnie, gdy celem jest osiągnięcie wysokich pozycji na ważne z biznesowego punktu widzenia frazy.
Audyt polega na zweryfikowaniu działania technicznego strony (przekłada się np. na user experience czy szybkość ładowania), sprawdzeniu contentu (unikalne treści, właściwie nasycone frazami), a także odpowiedniego linkowania (wewnętrznego i zewnętrznego).
Poza tym należy sprawdzić, czy strona w ogóle indeksuje się w Google, jakie zajmuje pozycje na poszczególne hasła, czy w kodzie strony nie pojawiają się błędy, czy linkowanie jest właściwe, a nawet, na jakie frazy pozycjonuje się konkurencja. Podpowiadamy, jak to uczynić.
Audyt SEO krok po kroku
1. Badanie widoczności w Google
Strona powinna wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, ale jeśli tak się nie dzieje, konieczne jest poszukanie przyczyny. Może to być np. blokada indeksowania w pliku robots.txt, blokada znacznika meta robots w kodzie strony czy nawet ograniczenie widoczności nałożone przez Google.
2. Sprawdzenie strony z pomocą Google Search Console
W narzędziu tym można sprawdzić m.in. czy strona wyświetla się właściwie, na jakie słowa pojawia się w wynikach, czy występują błędy 404, czy obecna jest mapa XML oraz, czy dyrektywa dissalow nie blokuje dostępu wyszukiwarki do podstron w witrynie.
3. Kontrola szybkości ładowania strony
Długo ładująca się strona skutecznie zniechęca do jej odwiedzania, dokonywania zakupów (w przypadku sklepów) czy przechodzenia do kolejnych podstron. Szybkość ładowania wpływa też na pozycje w Google. Sprawdzenia można dokonać np. w Google Search Console, Google Analytics czy PageSpeed Insights.
4. Analiza słów kluczowych
Słowa kluczowe stanowią bardzo istotny aspekt pozycjonowania stron w wyszukiwarce. Należy wybrać je tak, by odpowiadały intencjom osób wchodzących na stronę. Warto wykorzystać narzędzia do analizy słów kluczowych, które pokażą m.in. szacowaną liczbę wyszukań danej frazy, pozycję witryny na konkretną frazę czy nawet jej konkurencyjność. Do analizy można wykorzystać narzędzia: Google Search Console, Google Trends czy planer słów kluczowych Google Ads, jak i inne, komercyjne (płatne oraz bezpłatne) narzędzia.
5. Analiza struktury strony
Niezbędna jest weryfikacja struktury strony, aby ta była intuicyjna w poruszaniu się przez odbiorców. Adresy URL powinny podążać za architekturą strony, wszystkie podstrony powinny zawierać metaopisy (meta title i mete descritpion), treści na stronie odpowiednie struktury, a zdjęcia ALT-y.
6. Linkowanie
Audyt strony powinien obejmować m.in. kontrolę tego, czy strona główna linkuje do głównych kategorii, czy linki mają odpowiednią strukturę, czy ze wpisów blogowych trafiamy do właściwych produktów. Poza tym należy też zweryfikować stan linków zewnętrznych, np. z pomocą Google Search Console czy narzędzia Ahrefs.
Audyt SEO można przeprowadzić samodzielnie, ale też skorzystać z pomocy agencji. Szukasz ekspertów? Sprawdź, co ma do zaoferowania Fabryka Marketingu.
Materiał Partnera