Czy olej silnikowy ma termin ważności?
Jeśli sam dłubiesz przy samochodzie, to pewnie gdzieś w garażu masz jakąś bańkę z olejem silnikowym w której zostało coś po ostatniej wymianie lub dolewce. Zapewne nie pamiętasz, jak długo tam był, więc pytanie brzmi – czy olej silnikowy traci ważność, czy też można go nadal używać? Przeczytaj ten artykuł, aby znaleźć odpowiedzi na swoje pytania.
Co mówią producenci?
Istnieje ogólna zgoda co do terminologii pochodzącej od firm olejowych, że nieużywany, nieotwierany i przechowywany w oryginalnym pojemniku, z dala od skrajnych temperatur, olej silnikowy będzie dobry przez „dłuższy czas”. Sugerują też, że olej nie powinien być używany po upływie kilku lat; dokładny okres waha się od 2 lat (według Total) do 5 lat (Mobil).
Wskazówki producentów dotyczące przechowywania oleju dają pewne wskazówki co do tego, co może spowodować jego degradację. Ekstremalne temperatury mogą wpływać na olej na różne sposoby. Zbyt wysoka temperatura powoduje rozkład termiczny, który zmniejsza lepkość oleju, co prowadzi do zmniejszenia szybkości przepływu, a w konsekwencji do zwiększonego zużycia oleju, gromadzenia się osadów i potencjalnego uszkodzenia powierzchni silnika. Zbyt niska temperatura powoduje tworzenie się szlamu w oleju, który blokuje kanały olejowe silnika i w końcu staje się on zbyt gęsty, aby w ogóle przepływać.
Tak więc, chociaż producenci olejów silnikowych mówią, że powinniśmy odpowiedzialnie pozbywać się oleju po kilku latach, to nie deklarują jednoznacznie, że olej rzeczywiście traci swoją ważność.Wskazówki producentów dotyczące przechowywania oleju dają pewne wskazówki co do tego, co może spowodować jego degradację. Ekstremalne temperatury mogą wpływać na olej na różne sposoby. Zbyt wysoka temperatura powoduje rozkład termiczny, który zmniejsza lepkość oleju, co prowadzi do zmniejszenia szybkości przepływu, a w konsekwencji do zwiększonego zużycia oleju, gromadzenia się osadów i potencjalnego uszkodzenia powierzchni silnika. Zbyt niska temperatura powoduje tworzenie się szlamu w oleju, który blokuje kanały olejowe silnika i w końcu staje się on zbyt gęsty, aby w ogóle przepływać.Inną możliwą przyczyną degradacji jest utlenianie, bardziej prawdopodobną w przypadku otwartego pojemnika, gdzie cząsteczki oleju wchodzą w reakcję z cząsteczkami tlenu w powietrzu. Tym razem lepkość wzrasta, tworząc szlam i osad. Utleniający się olej może również zwiększyć kwasowość i przyspieszyć korodowanie wszelkich metalowych powierzchni, z którymi się styka.Otwarty, częściowo zużyty pojemnik sprawia, że olej jest bardziej podatny na zanieczyszczenia spowodowane kondensacją wody lub brudem, co zmniejsza jego skuteczność jako środka smarnego.
Rodzaj oleju o jego trwałość
Rodzaj oleju ma duże znaczenie w kwestii trwałości. Kluczem do tego jest to, czy olej jest syntetyczny i jakie są jego dodatki. Zarówno olej konwencjonalny, jak i syntetyczny zaczynał swoje życie od wydobycia z ziemi, ale olej syntetyczny jest dalej rafinowany, destylowany, oczyszczany i rozkładany do podstawowego poziomu molekularnego. Od tego momentu struktura molekularna oleju może zostać przebudowana i dostosowana do konkretnego celu, na przykład do większych wymagań w zakresie tolerancji na ciepło w nowoczesnych silnikach.Mimo, że bardziej jednolita struktura oleju bazowego jest już ulepszeniem w stosunku do olejów konwencjonalnych, jest ona jeszcze bardziej ulepszona dzięki mieszance dodatków uszlachetniających. Te dodatkowe składniki przeciwdziałają typowym przyczynom awarii, utrzymując lepkość w skrajnych temperaturach dzięki detergentom i dyspergatorom, które opóźniają odkładanie się osadów, izolują zanieczyszczenia poprzez zawieszenie ich w oleju i przeciwdziałają skutkom utleniania.