Jak szybko i dokładnie zeskanować łódź, samolot, statek i inne duże obiekty?

Do szybkiego i precyzyjnego skanowania dużych obiektów takich, jak np. łodzie, samoloty czy maszyny przemysłowe służą specjalistyczne urządzenia – laserowe skanery 3D. Analizują one obiekty i gromadzą dokładne dane dotyczące ich kształtu, a w niektórych przypadkach nawet wyglądu (np. kolorystyki). Na rynku dostępne są różne rodzaje skanerów 3D. Jedne z nich wykorzystują do skanowania technologię laserową, inne światło strukturalne. Najlepszym urządzeniem przeznaczonym do skanowania obiektów o dużych gabarytach jest obecnie skaner Surphaser.
Na czym polega skanowanie 3D?
Skanowanie 3D to bezdotykowa metoda na pozyskanie precyzyjnych informacji dotyczących kształtu badanego obiektu. Podczas pomiarów na badany obiekt rzucane jest światło, a skaner 3D wymierza z dużą dokładnością odległości od źródła światła (laserowego lub strukturalnego w zależności od zastosowanego rodzaju urządzenia) do powierzchni obiektu. W ten sposób powstaje dokładne odzwierciedlenie geometrii rzeczywistego przedmiotu w formie trójwymiarowego modelu komputerowego. Skanery wykorzystujące światło strukturalne to urządzenia, które najlepiej sprawdzają się podczas pomiarów mniejszych obiektów. Jeżeli skanowaniu ma zostać poddany obiekt o dużych wymiarach, należy użyć skanera laserowego. Takie urządzenie może zebrać nawet do kilku milionów punktów pomiarowych, dzięki czemu możliwe jest zeskanowanie dużych obiektów o skomplikowanych kształtach.
Czym jest skaner Surphaser?
Skanery Surphaser, których sprzedażą zajmuje się np. firma EC Test Systems, to urządzenia dalekiego zasięgu umożliwiające wykonanie pomiarów cechujących się najwyższą precyzją. Wykorzystują one podczas pracy lasery klasy 1, dzięki czemu uzyskane przez nie dane zapewniają najwyższą dokładność pomiarową. Zostały stworzone do skanowania dużych obiektów. Oto ich najważniejsze cechy, które sprawiają, że obecnie są to najdoskonalsze urządzenia do tego typu pomiarów:
- duża prędkość skanowania,
- najwyższa precyzja skanowania,
- wyjątkowa dokładność pozyskiwanych danych,
- gwarancja najniższego poziomu zakłóceń pomiarowych,
- są lekkie, dzięki czemu można je bez problemu przenosić,
- odporność na brud, kurz i plamy, dzięki czemu można je wykorzystywać do pomiarów w środowisku przemysłowym i w terenie,
- umożliwiają eksport czystych i precyzyjnych zestawów danych do wielu aplikacji przeznaczonych do przetwarzania chmur punktów (np. Polyworks, RealWorks Survey, Leica Cyclone czy Geomagic).
Przy skanowaniu dużych obiektów bardzo ważne jest wykonanie skanów z nałożeniem wynoszącym minimum 50%. Podczas takich pomiarów należy zmieniać pozycję skanera, aby mógł zebrać jak najwięcej danych, na podstawie których stworzony zostanie model 3D skanowanego obiektu. Z tego względu, żeby uzyskać precyzyjne dane, skanując średniej wielkości samolot, trzeba wykonać około 30 skanów.
Materiał Partnera