Najdroższe samochody świata – TOP 10 klasyków sprzedanych na aukcjach

Najdroższe samochody świata – TOP 10 klasyków sprzedanych na aukcjach

Gdy myślimy o najdroższych samochodach na świecie w pierwszej kolejności przychodzą nam do głowy „nowe” Bugatti jak Veyron czy Chiron, Koenigsegg’i Bentleye lub Rolls-Royce’y. Prawda jest jednak inna. Największe kwoty za wymarzone 4 kółka płaci się za klasyki. Z biegiem czasu niektóre modele osiągają iście astronomiczne kwoty. Oprócz wartości sentymentalnej czy kolekcjonerskiej, unikalne klasyki są doskonałą lokatą kapitału – ich wartość będzie już tylko rosła.
Oto lista 10 klasycznych samochodów, które osiągnęły rekordowe ceny sprzedaży na aukcjach.

10. Ferrari 290MM

Ferrari 290MM
fot: wikipedia.org

Cena sprzedaży: 22,5 mln USD

Naszą listę otwiera model z połowy lat 50-tych zaprojektowany specjalnie dla kultowego pięciokrotnego mistrza F1, Juana Manuela Fangio – Ferrari 290MM
Posiadające 3,5-litrowe V12 Ferrari doprowadziło Fangio do czwartego miejsca w słynnej Mille Miglia.
Skąd wzięła się tak wysoka cena? Oprócz Fangio autem jeździła również inna legenda Motorsportu – Sir Stirling Moss, a przede wszystkim fakt, że ten egzemplarz, jest… jednym z czterech jakie zbudowano. To wszystko sprawiło, że na aukcji RM Sotheby’s Petersen Automotive Museum 8 grudnia 2018 r. w słonecznej Kalifornii sprzedano go za 22,5 mln dolarów.

9. 1955 Jaguar D-Type

Jaguar D-Type
fot: wikipedia.org

Cena sprzedaży: 22,7 mln USD

Na dziewiątym miejscu jest Jaguar D-Type z 1955 r., Wystawiony na aukcji w RM Sotheby’s w sierpniu 2016 r.
Pierwszy wyprodukowany egzemplarz modelu D-Type, został wystawiony na akcji jako praktycznie nowy, mimo ponad 60 lat na „karku”. Napędzany rzędową szóstką o pojemności 3,4 L roadster ważył zaledwie 860 kg i przyspieszał do setki w 4,7 sekundy (w 1955 roku!). Warto jeszcze nadmienić, że auto posiadało zbiornik paliwa o pojemności aż 168 litrów. Następcą tego modelu był słynny model E-Type.

8. Aston Martin DBR1 z 1956

Aston Martin DBR1
fot: wikipedia.org

Cena sprzedaży: 23 mln USD

Pierwszy z pięciu wyścigowych modeli DBR1, jakie kiedykolwiek wyprodukowano, ten zabytkowy samochód z połowy lat 50. został kupiony przez szczęśliwego nowego właściciela w 2017 roku za 23 miliony dolarów. Stał się najcenniejszym Astonem Martinem, jaki kiedykolwiek został sprzedany na aukcji również dzięki temu, że ścigali się nim m.in. wymieniany już wcześniej Sir Stirling Moss, ale również Jim Clark, a nawet… Carroll Shelby.

7. 1964 Ferrari 275GTB/C Speciale

Ferrari 275BTB/C
fot: wikipedia.org

Cena sprzedaży: 27,8 mln USD

Kolejne Ferrari w zestawieniu. W sierpniu 2014 r. Ferrari 275GTB zostało sprzedane na aukcjach RM za 22,5 mln GBP (27,8 mln USD). Wystawiony na aukcji Model 275GTB/C Speciale był pierwszym z trzech zbudowanych do rywalizacji w Le Mans. Historia jest o tyle ciekawa, że z powodu kłótni na linii Ferrari a FIA finalnie to auto nigdy nie stanęło na linii startu tego słynnego wyścigu. Posiada silnik V12 o pojemności 3,3 L, 284 konie mechaniczne i sprint do setki wykonuje w nieco ponad 6 sekund.

6. 1967 Ferrari 275 GTB/4 NART Spyder

Ferrari 275 GTB/4 NART Spyder
fot: wikipedia.org

Cena sprzedaży: 29,5 mln USD

Kolejna wersja auta z poprzedniego punktu. Jedna z 10 wyprodukowanych sztuk Ferrari 275 GTB/4 NART Spyder z 1967 roku , osiągnęła rekordową cenę sprzedaży, stając się w tamtym momencie (2013) najdroższym samochodem drogowym, jaki kiedykolwiek sprzedano na aukcji.

5. 1956 Ferrari 290 MM

Ferrari 290 MM
fot: supercars.net

Cena sprzedaży: 29,6 mln USD

Kolejna sztuka tego wyjątkowo unikatowego samochodu w naszym zestawieniu. W tym przypadku samochód sprzedano w RM Sotheby w Nowym Jorku 10 grudnia 2015 r. W przypadku tego modelu za kierownicą siedzieli m.in. Peter Collins, Wolfgang von Trips i Phil Hill.

4. 1954 Mercedes-Benz W196

Mercedes-Benz W196
fot: wikipedia.org

Cena sprzedaży: 31,7 mln USD

Najdroższym niemieckim samochodem, który osiągnął rekordową cenę sprzedaży na aukcji, był Mercedes-Benz W196 w 2013 roku. To pierwszy zaprojektowany od początku z myślą o startach w F1 model Mercedesa. W tym konkretnym egzemplarzu Juan Manuel Fangio zgarnął drugi tytuł Mistrza Świata F1, wygrywając m.in. GP Niemiec i Szwajcarii w 1954 roku.

3. Ferrari 335 Sport

Ferrari 335 Sport
fot: wikipedia.org

Cena sprzedaży: 37,2 mln USD

Sprzedane na aukcji w Paryżu w 2016 roku Ferrari 335 Sport z 1957 roku to prawdziwy wyścigowy potwór o niezwykłym dziedzictwie wyścigowym. Posiadający nadwozie od Scaglietti samochód w 1957 roku zajął 2 miejsce na Mille Miglia oraz wygrał Grand Prix Kuby w 1958.

2. 1962 Ferrari 250GTO

Ferrari 250GTO
fot: wikipedia.org

Cena sprzedaży: 40,2 mln USD

Sprzedany w 2014 roku na aukcji organizowanej przez słynny dom aukcyjny Bonhams. Ten egzemlarz 250GTO pochodzi z 1962 roku i jest drugim najdroższym samochodem, jaki kiedykolwiek został sprzedany na aukcji.
Odbywająca się w Carmel w Kalifornii aukcja tego wówczas 52-letniego włoskiego supersamochodu zakończyła się na astronomicznym poziomie ponad 40 milionów dolarów.
Nadwozie o numerze 3851GT jest niesamowicie unikalne i posiada bogatą historię wyścigową – w tym drugie miejsce w Tour de France w 1962 roku.

1. Inne 1962 Ferrari 250GTO

1962 Ferrari 250GTO
fot: wikipedia.org

Cena sprzedaży: 48,4 mln USD

A zwycięzcą rankingu i jednocześnie najdroższym samochodem sprzedanym na aukcji jest… inne Ferrari 250GTO z 1962 r.
Sprzedane na aukcji RM Sotheby’s Monterey za zdumiewające 48,4 miliona dolarów (blisko 200 milionów złotych).
Uznany za Świętego Graala kolekcjonerskich samochodów, ten egzemplarz Ferrari 250 GTO z 1962 roku wziął udział w 20 wyścigach, kończąc każdy z nich, a po wycofaniu go ze sceny wyścigowej przechodził z rąk do rąk kolejnych kolekcjonerów, co jest w pełni udokumentowane.


Jakie wnioski możemy wyciągnąć z powyższej listy? Jeśli chodzi o najdroższe samochody na świecie, liczą się trzy rzeczy: unikalność modelu, wyścigowa historia i… Ferrari w nazwie.